یزدفردا: برنی سندرز سناتور مستقل آمریکایی از دانشجویان مخالف جنگ در نوار غزه تمجید و تاکید کرد که آنها در سمت درست تاریخ ایستاده‌اند.

به گزارش یزدفردا: سندرز شنبه در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: ما سال ۱۹۶۲ در دانشگاه شیکاگو تحصنی برای پایان دادن به سیاست‌های نژادپرستانه برگزار کردیم. من در سال ۱۹۶۳ به دلیل اعتراض به مدارسی که [بر اساس نژاد] جداسازی شده بودند، بازداشت شدم. اما حق با ما بود.

این سناتور ایالت ورمونت گفت «افتخار می‌کنم که می‌بینم دانشجویان به جنگ در غزه اعتراض می‌کنند» و خطاب به آنها اظهار کرد: متمرکز و مسالمت‌جو بمانید. شما در سمت درست تاریخ ایستاده‌اید.

حمایت از مردم غزه و اعتراض‌ها به سیاست‌های دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در حمایت همه جانبه از رژیم اسرائیل، این بار از سوی اقشار مختلف دانشجویان در دانشگاه‌های آمریکا آغاز شده است. از زمان شروع اعتراض‌ها به جنگ اسرائیل در غزه با عنوان «جنبش همبستگی با غزه» از دانشگاه کلمبیای نیویورک آمریکا و سرایت آن به سایر دانشگاه‌های آمریکا بیش از ۲ هزار نفر دستگیر شده‌اند.

این اعتراض‌ها در پی حمایت‌های همه جانبه دولت بایدن از اسرائیل و کشتار بی وقفه مردم غزه به تلافی شکست این رژیم در عملیات طوفان الاقصی در هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و نیز عدم اجرای هرگونه آتش بس فوری و به منظور پایان دادن به کمک‌های نظامی و امنیتی واشنگتن به تل آویو صورت گرفته است.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا پنجم اردیبهشت ماه، قانون کمک ۹۵ میلیارد دلاری به اوکراین، (رژیم) اسرائیل و تایوان و ارسال سلاح و تجهیزات نظامی به تل آویو و کی‌یف را امضا کرد.

استفاده از خشونت و ابزارهای پلیسی برای مقابله و سرکوب تجمعات و اعتراضات آرام و روز افزون دانشجویان و جوانان آمریکایی و ورود پلیس به محیط دانشگاهی، مخالف ادعاهای آن کشور درباره اصل آزادی بیان و آزادی تجمعات بوده و محیط و مراکز علمی را امنیتی می‌سازد.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا